V rámci pravidelného zpravodajství ze života našich základních odborových organizací jsme se v redakci tentokrát obrátili na kolegy a kolegyně ze Základní odborové organizace při ČTÚ v Praze. Český telekomunikační úřad si prochází dynamickým obdobím. Nejenže v nedávné době došlo k personální obměně v Radě ČTÚ, ale zaměstnanci a zaměstnankyně tohoto služebního úřadu se též budou muset popasovat s nárůstem nové agendy v oblasti dozor nad online zprostředkovatelskými službami a internetovými vyhledávači. Místopředsedkyně výboru základní organizace Renáty Talábové jsme se ptali, co vnímá jako nejdůležitější prostředky ke zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců a zaměstnankyň úřadu, a o jakých benefitech v této době její odborová organizace kolektivně vyjednává s ředitelem sekce správy vnitřních věcí.
Benefity pro zaměstnance
„U nás se snažíme do nové kolektivní dohody dostat především benefity, které vzešly z dotazníků rozeslaných všem zaměstnancům a zaměstnankyním v polovině tohoto roku. Vzhledem k modrým zónám kolem úřadu by zaměstnanci a zaměstnankyně uvítali příspěvek na MHD, případně na parkování, které jsou nuceni si platit.
Dále by uvítali, aby byl do kolektivní dohody zakotven nárokový home office v rozsahu jednoho dne v týdnu. V současné době je home office na úřadě upraven závazným pokynem a je v rozsahu 2 dnů v měsíci. Každý zaměstnanec či zaměstnankyně podává písemnou žádost dle vzoru svému nadřízenému na každý jednotlivý den home office a následně čeká na písemné schválení. Ne vždy mu však je žádost schválena a občas se stane, že je nadřízeným ignorována. Domníváme se proto, že ukotvením home office do kolektivní dohody by se celý proces zrychlil a zjednodušil.
Vzdělání a flexibilita
Dalším bodem našeho kolektivního vyjednávání bude jazykové vzdělávání zaměstnanců a zaměstnankyň. Úřad přispívá částku 6 tisíc ročně na jazykové kurzy angličtiny, němčiny a francouzštiny. Za tuto částku se však nezaplatí ani jeden semestr na kvalitní jazykové škole. Chtěli bychom docílit toho, aby se částka zvýšila, a také aby byl rozšířen výběr jazyků.
Další je problematika klouzavé služební doby. Její pevná část je stanovena od 9 do 14 hodin a klouzavá část od 6 do 20 hodin. Pracující by uvítali, aby tohoto benefitu mohli reálně využívat i lidé se zkráceným pracovním úvazkem. Jakmile se totiž člověku zkrátí úvazek, byť jen o hodinu, pak automaticky přijde o benefit klouzavé pracovní doby a ta je mu následně pevně nařízena. Vzhledem k tomu, že o zkrácení úvazku žádají především matky s dětmi, tato možnost klouzavé doby by jim značně zpříjemnila život.
Pracující by dále uvítali také zkrácenou pracovní dobu každý pátek (do 12 hodin.) se zachováním čtyřicetihodinového pracovního týdne. Počet hodin by byl zachován a člověk by si chybějící hodiny
napracoval v jiné dny.“
Jak na kolektivní vyjednávání?
Věděli jste, že ČMKOS vydal publikaci, která obsahuje návod na to, jak kolektivně vyjednávat o benefitech? Inspirujte se. Knížku si můžete přečíst online nebo si ji stáhnout a vytisknout. A pokud potřebujete s vyjednáváním pomoct či poradit, obraťte se na naší specialistku a právničku Annu Řídkou.