Zaměstnanci Městské části Praha 5 se semkli v odborech, aby se postavili proti špatným pracovním podmínkám. „Nechceme prostě kývat na každou blbost. Během jara jsme získali přes sto členů. Zaměstnanci mi děkují, že pro ně konečně někdo začal něco dělat. Přál bych si, aby odbory byly moderní a inovativní,“ říká předseda tamní základní organizace Tomáš Nový.
Mgr. Radek Holodňák
Mgr. Tomáš Nový, MBA, je mladý, energický a bystrý muž, který má srdce na správném místě a nezdráhá se riskovat vlastní krk pro věci, které považuje za správné. Na jaře letošního roku založil s kolegy a kolegyněmi základní odborovou organizaci při Úřadu Městské části Praha 5. Pracuje tam už sedm let a momentálně vede oddělení přípravy investic. Během jara se nové organizaci podařilo získat více než třetinu všech zaměstnanců. K odborové práci je motivuje snaha vybojovat si lepší pracovní podmínky a stavět se proti nesmyslům, které se na úředníky valí.
Nedávno jste založil novou odborovou organizaci působící při Úřadu městské části Praha 5. Co vás k tomu vedlo a jak se nové organizaci daří? Kolik členů organizaci rozjíždělo a kolik členů máte teď?
Ano, je to tak. Založení odborů ale předcházela dlouhá cesta. Poprvé jsme o odborech mluvili s kolegy asi před dvěma lety. Nakonec z toho nic nebylo. Věci se změnily až když se u nás na úřadě opravdu začalo zhoršovat prostředí. Tím myslím především tajemnici úřadu, která začala provádět různé změny, reorganizace s jasným cílem zbavit se některých lidí a především vedoucích, kteří měli svou hlavu a chtěli si řídit odbor po svém a nekývli hlavou na každou blbost, která od vedení vzešla.

Situace začala být neúnosná ve chvíli, kdy jsme se po hromadném propouštění a zeštíhlování úřadu dozvěděli, že další rok nás bude čekat pravděpodobně to samé a bude následovat další omezení finančních prostředků na benefity a také zhoršení pracovního prostředí. Začali jsme se s kolegy, kteří projevovali nespokojenost, scházet a rozebírat možnosti. Nakonec jsme se domluvili, že začneme zjišťovat možnosti, jak založit odbory. Nakonec jsme se dostali až k OSSOO, kde nám vyšli vstříc, pomohli s prvotními otázkami, předali podkladové materiály a poskytnuli cenné rady do začátku. Naše prvotní seskupení čítalo asi 6 členů, kteří zakládali organizaci. V současné době si dovolím tvrdit, že máme cca třetinu zaměstnanců v oborech. Úřad čítá asi 320 zaměstnanců.
Jak se vám podařilo zaměstnance úřadu aktivizovat a získat je pro členství ve vaší základní organizaci?

No musím říct, že to nebylo moc složité, protože poslední cca 3 roky šla kultura u nás na úřadě velmi rapidně dolů, snižovaly se benefity, vyhazovalo se a vyhrožovalo dalším propouštěním. Navíc poslední kapkou pro zaměstnance byla výměna tajemnice. Zjistili jsme, že po útrpných třech letech pod současnou tajemnicí nás čeká ještě horší kandidát, který má velmi špatné renomé z předchozích zaměstnání. Navíc i zaměstnanci cítili, že už je potřeba, aby se našel konečně někdo, kdo se za ně začne prát, začne klást otázky, začne vedení konfrontovat s rozhodnutími, která nejsou v souladu se zákony. Zaměstnanci si také dlouhodobě začali stěžovat na systém odměňování.
Jaké problémy aktuálně nejvíc váš úřad pálí? Co s vaší základní organizací řešíte? A čeho chcete dosáhnout?
V současné době to je opravdu velká škála problémů. Především je to nová agenda, která přešla z magistrátu na městské části v oblasti dopravních přestupků, dále obrovské problémy na stavebních úřadech s novou digitalizací stavebního řízení, také nás trápí podstavy a lidé se na úřad nehrnou hlavně z důvodu bídných platových podmínek. Aktuálně řešíme, že na stavebním odboru měli mít s účinností od 1. 7. 2024 všichni 11. platové třídy. Dosud tomu tak není a vedení zatím neví, jak k tomu má přistoupit. Je to obrovská škoda, protože tímto přístupem odradí i ty poslední zbylé kolegy od toho, aby na úřadě zůstali. Navíc teď začínáme řešit naše první kolektivní vyjednávání.
Chtěli bychom dosáhnout toho, aby nám vedení důvěřovalo, probíralo s námi věci, které se týkají zaměstnanců úřadu, odměňování, zlepšování kvality práce a prostředí. Přeci jen trávíme jednu třetinu až polovinu času v práci, tak by tam člověk měl mít prostředí, ve kterém se cítí dobře a potřebný. Dále chceme dosáhnout v rámci kolektivního vyjednávání na rovné zacházení, adekvátní ohodnocení, zlepšení podmínek a obecně zlepšit atmosféru na úřadě – jsem 7 let u zaměstnavatele a upřímně musím říct, že takovou nepříjemnou atmosféru jsem tam dosud nezažil. Ale bohužel vedení si to dělá samo, když nedostatečně informuje zaměstnance o plánech, nedostatečně vysvětluje potřeby některých rozhodnutí a zvláště když dochází k záměrným lžím (dezinformacím) a nevhodnému chování vůči zaměstnancům, což je jedna z nejhorších věcí, které pozorujeme.
Přineslo už vaše odborové organizování se nějaké úspěchy?
Máme za sebou několik setkání s vedením, zároveň se na nás obracejí zaměstnanci se svými problémy a nápady a několika z nich už jsme pomohli. Některé naše dotazy už vzbudily nevoli u vedení, což bylo většinou zaměstnanců kvitováno. Naše práce přináší úspěchy a konečně to už není tak, že si vedení něco vymyslí, a to taky hned zrealizuje, ale musí to teď probrat s námi. Máme přístup na porady vedoucích odborů, máme podporu cca poloviny vedoucích odborů a mohu si troufnout tvrdit, že většiny zaměstnanců. Důležité pro nás je ale to, že když mě potkávají zaměstnanci, tak děkují, že konečně někdo začal něco dělat. A to mě těší, i když výsledků zatím není nijak mnoho, ale je to tím, že jsme úplní nováčci a vše se učíme za pochodu, vše si musíme najít, zjistit, případně požádat svaz, který nám velmi pomáhá a všem vychází vstříc.
Jaké nástroje ve vaší základce používáte ke vzájemnému organizování? Používáte Facebook? Nebo třeba skupiny na Whatsappu? Jak vám tyto platformy slouží a uvažujete o zapojení dalších médií nebo sociálních sítí?
Jako první jsme hned založili několik skupin na Whatsappu, dále facebookovou stránku a také odborový mail. Primární pro nás je komunikace přes Whatsapp, případně si voláme, nicméně pro zaměstnance jsme nechali zřídit na našich intranetových stránkách dlaždici s názvem „Odbory na 5“ a tam jim dáváme základní informace, které jsou dostupné všem zaměstnancům. Zatím si myslím, že takto je to dostatečné a v brzké době o rozšíření o další platformy neuvažujeme.

Jak si představujete budoucnost našeho svazu? Co myslíte, že jsou nejdůležitější úkoly, které na nás v nejbližších letech čekají?
To je velmi složitá otázka. Nicméně bych velmi rád, aby se svaz vyvíjel, přilákal mnoho mladých a zapálených lidí, aby byl inovativní, moderní, přinášel důležité a užitečné věci. Osobně si myslím, že moderní technologie jsou klíčové, aby svaz nezamrzl v minulosti. Je potřeba mít mladé lidi, co používají moderní technologie a komunikují skrze mnoho platforem, aby svaz nabízel nejen různé druhy školení, ať už jakoukoliv formou (videoškolení, klasické školení či nějaké prezentace), ale také nějaké formy teambuildingů, kdy si lidé můžou sdělovat poznatky a zážitky v prostředí, které není pracovní a kde se můžou více uvolnit. Dále určitě nabízet různé druhy benefitů pro své členy, které odpovídají aktuálním potřebám a trendům. Aby měl svaz kvalitní a zapálené lidi, kteří budou svazu oddaní a budou makat a budou mít dobré nápady vize, které svaz budou posunovat stále vpřed.
Co by vám jako předsedovi základní organizace ve vztahu ke svazu nejvíce pomohlo? Potřebujete více podpory? Technologické nástroje? Systémy? Školení? Benefity? Co myslíte, že svaz může dělat pro své členy?
Přiznám se, že na začátku by byl skvělý nějaký manuál nebo průvodce začínajícím předsedům, kde by našli, co potřebují. Jako člověk zvyklý na moderní technologie a systémy bych uvítal třeba větší možnost čerpat z nějakých stránek, kde bych našel plno témat, odkazů a také benefity. Možná bych uvítal nějaké místo, kde si člověk může jít pro radu, jako když máte na Facebooku skupinu, kde se zeptáte a většinou vám tam někdo poradí, když třeba zrovna potřebujete něco rychle nebo v době, kdy na svazu třeba nikdo není. My jsme nuceni naším vedením pracovat pro odbory mimo pracovní dobu, takže to člověk dělá v době osobního volna a někdy se na něčem zasekne. Pomohly by nám technologické nástroje, možnosti nějaké virtuální knihovny se školícími kurzy, kde by se dalo prostě vlézt a tam by se spustil kurz. Rozhodně bych zapracoval na benefitech, které by měly být obsáhlejší a reflektovat aktuální potřeby. Dále by měl svaz rozvíjet svoje nástroje pro komunikaci a pro informování základních organizací, dál rozvíjet podporu pro jednání se zaměstnavateli – např. upozorňovat na trendy, na možnosti, co by si měly ZO dávat do kolektivních smluv, co jim usnadní práci v jednání se zaměstnavatelem (třeba taky nějakou brožurku – spíše ale elektronickou), podporu v oblasti zákonů, když někdo potřebuje poradit atd.
Kdybyste měl jmenovat jednu věc, kterou byste na svazu změnil, co by to bylo?
Asi jako všude si myslím, že svazu by prospěla větší pružnost, aby se mohl kvalitně rozvíjet a být akční vůči inovacím a novým nápadům.
A co je jedna věc, za kterou byte svaz naopak pochválil?
Moc se mi líbila podpora od kolektivu zaměstnanců i funkcionářů (jmenovitě třeba Radek Holodňák, Anna Řídká, Rudolf Pospíšil či Alena Gaňová). Všichni nám na začátku velmi pomáhali, zjišťovali pro nás informace, posílali maily s odpověďmi na naše dotazy. Podpora na začátku, kdy jsme nevěděli skoro nic, byla opravdu klíčová. A za to děkuji.